کهن الگوی هرا

کهن الگوی هرا

آنچه خواهید خواند

4.7
(3)

اگر به نمادها و تندیس هایی که یادواره هایی از خدایان هستند نگاهی انداخته باشید احتمالا تندیس الهه ای نشسته بر تختی زرین، اناری به دست، تاجی بر سر و احتمالا نقش طاووسی در نزدیکی او دیده اید. این ها تماما مشخصات کهن الگوی هرا یا ژونون، خدای ازدواج و بانوی مقتدر کوه المپ است.

هرا، حسود یا حامی؟

هرا یکی از فرزندان بلیعده شده کورونوس و رئا بود.اگرچه او همزمان با زئوس که بعدها همسرش گشت متولد شد اما متاسفانه مادر نتوانست همانند زئوس او را نیز از چشم پدر دور نگه دارد و بنابراین مثل دیگر فرزندان توسط کورونوس بلعیده شد. بعدها که زئوس برای خونخواهی خواهران و برادران از پدر انتقام گرفت و نجاتشان داد، کهن الگوی هرا که در این زمان دختری بالغ شده بود به قلهٔ تروناکس (کوه تاج) رفت و دور از دیگر خدایان به زندگی‌اش پرداخت.

از آنجایی که هیچ  چیز از چشم و گوش خدای خدایان زئوس دور نمیماند، آوازه زیبایی بی اندازه هرا نیز بالاخره به گوش او رسید و زئوس مشتاقانه به دیدار او رفت و چون میدانست  خواهرش بی اندازه مهربان و همچنین دوستدار حیوانات است، خود را به پرنده کوچکی تبدیل کرد (البته بعضی روایات میگویند به یک قوی زیبا تبدیل شد) و به طوفان دستور داد تا کولاک به پا کند و سپس به پشت پنجره اتاقش میرود.

هرا هم دلش برای پرنده میسوزد و او را در آغوشش میفشارد تا سرما را حس نکند و در همین حین زئوس به هیئت اصلی خود برمیگردد و هرا هم عاشق او میشود و آرس، هفائستوس، هبه و لیبیتی حاصل ازدواج آنها هستند.

در همه روایات تاکید شده است که هرا بانوی بانوان المپ و همسر رسمی زئوس و قدرتمندترین زن بین خدایان است. او را با عناوین خدای باروری، الهه ازدواج وحامی زنان نیز میشناسند. هرا میتوانست با هربار شستشو در چشمه مقدس از نو باکره شود گرچه تنها کسی که با او آمیزش داشت زئوس بود آن هم درحالیکه زئوس بارها و بارها به او خیانت کرد.

البته هرا در برابر این خیانت ها ساکت نمیماند. او به دنبال معشوقه های زئوس میرفت و سخت ترین انتقام ها را میگرفت و حتی قدرت و اقتدار زئوس هم جلودار خشم و کین خواهی این الهه نمیشد. او به شدت حسود و کینه توز بود و برای آرام کردن آتش حسد دردلش از هیچ کاری دریغ نمیکرد.

او کسی است که تمام تلاشش را کرد تا تروا در جنگ شکست بخورد تنها به این دلیل که پاریس او را زیباترین زن جهان نمیدانست و سیب زرین را به او نداد، باعث سوختن وحشتناک سمله شد چرا که معشوقه همسرش زئوس بود و حتی  کاری کرده بود که پری دریایی به نام اکو، توان صحبت کردن را از دست دهد و تنها قادر به تکرار صحبت های بقیه باشد آن هم به این دلیل که این پری با خواندن داستان های جذاب هرا را سرگرم میکرد وزئوس در این فاصله به او خیانت میکرد.

او حتی یکبار تصمیم گرفت که با کمک پوزئیدون و آتنا زئوس را هم دربند بکشد و او را مجازات کند اما خدای خدایان نه تنها فرصت این کار را نداد بلکه حتی برای تنبیه مدتی هرا را از گیسوانش از ابرها آویزان کرد. اما این الهه یونانی سرسخت تر از این حرف ها بود و به فکر انتقام سخت تری افتاد.

از طرفی هم این موضوع که زئوس آتنا را بدون همسر و به تنها به دنیا آورد بسیار حسادت میورزی. پس به نزد گایا رفت  واز او خواهش کرد تا کمک کند او نیز بدون آمیزش بتواند فرزندی قدرتمند تر از  زئوس به دنیا آورد.ز آن‌پس هرا نه ماه با زئوس همبستر نشد و بعد از نه ماه آرزویش برآورده شد و تیفون‌دلف به دنیا آمد، که نه شبیه انسان‌ها بود نه شبیه خدایان و تنها از لحاظ ویران‌کنندگی با زئوس برابر بود.

کهن الگوی هرا

هویت هرا در رابطه با همسرش معنا پیدا میکند.او تا زمانی که در کنار شریک عاطفی خود قرار نگرفته باشد احساس آرامش نمیکند.در اسطوره هرا شاهد این جریان هستیم که او تمام انرژی و قدرت خود را صرف انتقام گرفتن از زئوس و معشوقه های اوست یا وقتش را برای بیشتر کنار زئوس بودن صرف میکند. حتی اگر به زیبایی یا چیز دیگری اهمیت دهد به خاطر اهمیت آن موضوع نزد زئوس است و هرچیزی تا وقتی که به این رابطه مربوط باشد، برای او در اولویت قرار میگیرد.

ردپای این کهن الگو در روان ما زمانی پررنگ است که تعهد به رابطه و رضایت شریک عاطفی برایمان اولویت اول میشود. مسلما مانند تمام کهن الگوای دیگر هرا هم میتواند به تعادل شخصیتی ما کمک بسیاری کند و مانع خیانت در رابطه یا بی اهمیت شمردن ساختار خانواده باشد اما از آنجایی که کهن الگوها در ناخودآگاه جمعی ما حضور دارند بهتر است قبل از آنکه انها بخواهند به تصمیمات ما جهت دهند، ما از انرژی و تاثیر آنها کمک بگیریم و آگاهانه تر تصمیم بگیریم.

درمورد کهن الگوی هرا هم این نکته بسیار اهمیت دارد که مراقب باشیم وابستگی به شریک عاطفی و اهمیت به رابطه تبدیل به چسبندگی عاطفی و حس مالکیت نشود و به جای آنکه دیگران را تهدیدی برای رابطه خود بدانیم، بیشتر بر  فرآیند فردیت تمرکز کنیم تا رابطه تکامل یافته تری را هم تجربه کنیم.

دوره آرکتایپ ها

100 آرکتایپ / 100 درس زندگی

کمترین -----> بیشترین

میانگین امتیاز: 4.7 / 5. تعداد نظرات: 3

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://jungnegar.ir/?p=12986